איך לגדול ולהישאר בחיים?

איך ומתי מגדילים את העסק?

אתם יודעים מה הכי כואב? כאבי גדילה.

יש כאלה שקוראים לזה צרות של עשירים. אבל צרות זה צרות. לא משנה כמה יש בחשבון הבנק. אני אתחיל מדוגמה:
יפית ואליסף הם הבעלים של "סטודיו פרץ" – 
סטודיו מוביל לבניית אתרים וקידום של חנויות אי-קומרס. אנחנו עובדים איתם כבר כמה חודשים. ביססנו להם תזרים יציב של לידים. בנוסף, עשינו להם הכשרת מכירות, והם עכשיו יודעים איך למכור ולסגור עסקאות. 

אז מה הבעיה עכשיו?
שנוצר
צוואר בקבוק (כמו אצל הרבה עסקים שמתחילים איתנו)  במחלקת השירות. 
או במילים אחרות – "אנחנו לא עומדים בעומס, תוריד תקציבים!"

 וזו באמת בעיה! צריך לדעת איך להתנהל במצב כזה – מצד אחד לא לפגוע במכירות ובתזרים. מצד שני, לא לרדת באיכות השירות, ולהמשיך להוביל בתחום שלנו.

 


אז מה עושים?

התשובה הכי נפוצה היא – מכניסים עוד כוח אדם.
כן, קונים זמן של מישהו אחר כדי שיעזור לנו לתת את השירות, או לעשות את המכירות,
או כל דבר אחר בעסק. הרבה פעמים זה בא במחשבה של – "אני אגייס עוזרת אישית ואעביר לה את כל כאבי הראש."
זו התשובה הלא נכונה, או לפחות לא מספיק נכונה.

זה קורה יותר מדי פעמים – מכניסים בהתרגשות עזרה לעסק, מגייסים את השכיר הראשון שיעזור לנו בהכל, ומוצאים את עצמנו מבזבזים את כל הזמן שלנו בלהסביר לו מה לעשות ואיך לעשות…
ובמקום שזה יקל עלינו? אנחנו עובדים פי 2 יותר קשה.

 

 

אז מה צריך לעשות לפני?

עושים סדר בתהליכים. 
כשאנחנו one-man-show אנחנו באופן טבעי עושים הכל בעסק, כל התפקידים וכל הכובעים על הראש שלנו, אחד על השני, ולא ברור לפעמים איפה כובע אחד נגמר ואיפה השני מתחיל.
דבר ראשון, נחנו צריכים קודם כל לעשות סדר ולהבין – מה בדיוק אנחנו עושים?

 

לעשות Reverse Engineering ולפרק את כל אחת מהפעולות של העסק למרכיבים שלה:

1. מה התהליך המדויק של מתן השירות שלנו?
2. איך נראה התהליך שבסופו יש לקוח מרוצה?
3. מה תהליך המכירה?

 

 

לאחר מכן, אחרי שהבנו בצורה מסודרת מה בדיוק אנחנו עושים,
אנחנו צריכים להבין איזה כישורים צריכים להיות למי שיעשה את הדברים האלה.

אנחנו נגלה שבעוד שאנחנו עושים הכל, גם את השירות מבחינה טכנית, גם מדברים עם הלקוחות, וגם עושים את המכירות, יהיה קשה לנו למצוא עובדים שיודעים כמונו לעשות את הכל… וכאן נצטרך להבין איזה כישורים דרושים לכל אחד מהתפקידים והפעולות. כשנדע לעשות את זה? נוכל להתחיל לגייס אנשים מתאימים. 

עכשיו, אני אספר לכם סוד: הרבה פעמים עצם התהליך של לעשות סדר ולהגדיר את הפעולות, יוצר לנו הרבה יותר רוגע ושקט, כי הדברים שאנחנו עושים בעסק נהיים הרבה יותר ברורים וצפויים. אנחנו סופסוף מבינים מה אנחנו עושים באמתכך שאנחנו מצליחים להתייעל ולמצוא דרכים טובות יותר כדי להשיג את אותה תוצאה.

למשל, אנחנו נגלה שבמקום לעשות שיחה עם הלקוח של שעה וחצי, יספיק לנו לקבל ממנו נתונים ממנו במסמך שהוא ממלא.
או נמצא אוטומציות או כלים דיגיטליים שנוכל שנוכל להשתמש בהם כדי לחסוך זמן.
בעיקר נבין שיש דברים שאנחנו עושים והם מיותרים לתהליך, ואפשר להיפטר מהם.

ואז נגלה שאנחנו עדיין לא צריכים "שולייה" ועדיין טוב לנו לבד, ונוכל לחסוך את ההוצאה הזו.

בשלב הבא, כשבאמת נהיה בעומס, נוכל בקלות לגייס עובדים.
אבל נעשה את זה כמו שצריך – כשכל תהליכי העבודה מוגדרים, וכשאנחנו יודעים להכשיר, לבקר ולנהל אותם.

לסיכום, אני מציע שלא משנה באיזה שלב אתם נמצאים בעסק,
תתחילו להבין איך נראה הארגון שלכם:

1. מה בדיוק אתם עושים.
2. מה סדר הפעולות הנכון.
3. איזה תפקידים אתם ממלאים, ומה הם כוללים.

כשאתם מקדישים כמה עשרות דקות כדי ל
מפות את תהליכי העבודה האלה, אתם מכינים את הקרקע לעסק הגדול יותר שאתם בונים. 

שיהיה יום מוצלח,
טל ליברמן

המאמרים שלנו טובים נכון?

אנחנו יכולים לעזור לכם גם בזה 
מוזמנים לפנות אלינו בכל נושא ונשתדל לענות בהקדם !