בואו נגיד את האמת:
בתור בעלי עסקים, כתיבת תוכן שיווקי עבור העסק הוא לא תמיד ״כוס התה המועדפת״ עלינו.
הרבה פעמים קשה לנו להגיע למשימה הזו כי היא דורשת הרבה זמן (יחסית) והרבה חשיבה.
מה שכן, כולנו מכירים את הכלי החדש שנכנס לנו לחיים ברגע וקצת שינה את חוקי המשחק…
יש לנו היום את האפשרות לייצר תוכן אורגני ואיכותי עבור העסק שלנו באופן מאוד אפקטיבי.
כמו שכולנו מכירים: בינה מלאכותית, או בשמה הפופולרי – AI.
בתור בעל עסק שמשתמש בכלי הזה ומפיק ממנו המון, מבאס אותי לדעת שבעלי עסקים אולי מכירים את הכלי הזה (טוב אי אפשר שלא, זה בכל מקום…).
אבל בתכלס?
(הנה מה שהבנתי עם הזמן מתוך שיחות עם בעלי עסקים)
אין להם מושג איך להשתמש בו, ויותר מזה, אין להם מושג עד כמה זה יכול לחסוך שלושה משאבים שאנחנו מאוד אוהבים וצריכים (תמיד) – זמן, אנרגיה וכסף.
במאמר הבא נתרכז בנושא של כתיבת תוכן שיווקי בדרך היעילה ביותר,
בעזרת החבר החדש שלנו – AI
מה האופי של התוכן השיווקי שאנחנו נדבר עליו?
תוכן איכותי.
מהו בעצם תוכן איכותי?
תוכן משמעותי שהמטרה שלו היא לייצר הירתמות ומעורבות של הקהילה והקהל על מנת למשוך את הקהל הרחב לעסק שלנו.
נוכל למדוד תוכן איכותי דרך שאלה פשוטה: ״האם התוכן שאנחנו מייצרים הוא בעל ערך?״.
אנחנו רואים את זה ברשתות החברתיות, כל אחד ואחת יכולים ליצור תוכן בכל נושא אבל לא תמיד התוכן הוא באמת בעל ערך (אפילו לא הרבה ממנו…).
איך מתבלטים ברשת?
כן, זה אתגר. עם זאת אני בא בגישה שכל עוד ניצור תוכן בעל ערך מוסף…נתבלט. קהל הצופים שלנו הוא קהל אינטליגנטי. נתייחס אליו ברצינות? הוא יתייחס אלינו.
אפשר להגיד שלתוכן איכותי יש מספר פרמטרים:
- תוכן שגורם לצופה לפעול, לא להישאר שאנן.
- תוכן מעשיר, משכיל. בעל ערך מוסף, כמו הקניית כלים מקצועיים.
- תוכן שהצופה יכול לזכור וליישם.
איך אנחנו מייצרים תוכן איכותי?
יש המון עקרונות שנוכל לדבר עליהם. בשורות הבאות נרחיב על מספר פרמטרים עיקריים:
1. הבנה של קהל היעד
הקורא הפוטנציאלי. כדי להבין מיהו הקורא הפוטנציאלי שלנו נוכל לחשוב על שלושה לקוחות שונים שלנו. כשאנחנו ניגשים לכתוב תוכן, אני מאוד ממליץ לדמיין שאנחנו כותבים עבור אותם הלקוחות. זה תמיד עוזר לי. ברמת הפרקטיקה אתם אפילו יכולים לכתוב עבורם, לפנות אליהם בשם שלהם ואז למחוק. תאמינו לי, זה מרגיש הרבה אישי ואותנטי.
2.. תוכן מקורי ויצירתי
תוכן שמתעסק בתחום מסוים ו״מביא לשולחן״ כל פעם זווית ראייה אחרת מאותו עולם תוכן. נייצר תוכן סביב עולם התוכן של השירות שאנחנו מציעים.
3. תוכן שמעורר רגש
אנחנו רוצים לייצר עניין סביב התוכן שאנחנו יוצרים. על מנת לעשות זאת חשוב מאוד להיות אותנטיים.
חשוב להתעכב על הנקודה הזו.
תוכן אותנטי משמעותו יצירת תוכן אשר מעורר רגשות, וגורם לקהל הצופים לפעול, מהסיבה שהוא נוצר מתוך מניע מאוד אמיתי, מהקשיים, האתגרים וההצלחות של יוצר התוכן. מן הסתם, AI לא יכול לשכתב את החוויות האלו עבורכם.
לכן אנחנו צריכים ללמוד מתי ואיך להשתמש בכלי הזה.
תוכן פשוט – לכתוב כמו שאנחנו מדברים. אנחנו רוצים לדבר אל הלקוח דרך הטקסט כמו שאנחנו מדברים עם מכר או חבר.
דרך נוחה ליישם את זה, היא להקליט את עצמכם מדברים ולתמלל את התוכן לטקסט, מהסיבה הפשוטה שכשאנחנו כותבים, השפה שלנו משתנה ונוטה להיות גבוהה יותר.
כשהמטרה שלנו היא לכתוב תוכן שמטרתו למשוך את הקהל הרחב, נרצה להשתמש בשפה יותר דיבורית, במיוחד בפלטפורמות בהם אנו משתמשים בתור אנשי עסקים- רשתות חברתיות ומיילים.
ואז…
מדידה!
אנחנו רוצים לייצר מדידה של איכות וכמות התוכן – אנחנו רוצים לבדוק מהי רמת המעורבות שהצלחנו ליצור באמצעות התוכן שפרסמנו.
כמה מיילים חוזרים? כמה תגובות? כמה שיתופים ולייקים. כמה אנשים הסירו את עצמם מהרשימה? בגדול – מהם הרגשות שיצרנו (והאם הצלחנו לייצר) בקרב קהל הצופים שלנו.
מתוך ניסיון – אלו פרמטרים שחשוב מאוד לבדוק. דרכם יש לנו אפשרות להסיק כל כך הרבה מסקנות לגבי תפקוד העסק…לא רק לתחום השיווק.
אני אגדיל ואוסיף שכשאין מדידה, אין מה לעשות – השיווק של העסק לא יתקדם.
חשוב לעקוב אחרי התוצרים ולראות מה עובד ומה פחות. מה שעובד – נרצה כמובן לשמר ולפתח.
יאללה, נראה לי שכולנו מבינים מהו תוכן איכותי. בואו נתקדם ונרחיב על השימוש ב – AI ואיך החבר הזה יכול לעזור לנו לייצר תוכן איכותי ביעילות שיא.
נשאלת השאלה : איך אנחנו משלבים את הכלי הזה בעבודה שלנו?
שאלה חשובה מאוד, שגם אנחנו בתור חברה שאלנו את עצמנו, ומתוך השאלה הזו נולד מחקר מעמיק בנושא. המחקר הביא אותנו לפיתוח שיטת עבודה ייחודית שאנחנו רוצים לחשוף אתכם, הקהל שלנו.
ממליצים לקרוא בעיון רב.
אצלנו אנחנו קוראים לשיטה הזו עבודה עם מטריצת תוכן.
מטריצת תוכן לשיווק:
דרך המטריצה נרצה לתכנן את השיווק של העסק אפילו לשנה קדימה.
הרעיון הוא לסדר את כל התכנים שאנחנו רוצים להעלות בתוך טבלה מסודרת. בכל חודש נרצה חלהזין את התכנים שנרצה לפרסם.
אנחנו בחברה עובדים צמוד עם המטריצה, מה שעוזר לנו להיות במעקב ומודעות תמידית לגבי התכנים שאנחנו מעלים.
מבנה המטריצה שאנחנו משתמשים בה נראה כך: (לשם ההדרכה, מסומן בצהוב הסבר על כל סעיף).
נעבור עליה יחדיו:
טאמפלייט למטריצת תוכן
חשוב להדגיש, לכל בעל או בעלת עסק יש תוכן שיותר מתאים לו או לה ליצור. לאחת מתאים לכתוב, לשני מתאים לצלם סרטונים ולשלישית מתאים למשוך אנשים לקבוצות ואטסאפ ולשלוח להם הודעות קוליות.
זה לא משנה! המטריצת תוכן עובדת טוב עם כל שיטת שיווק. רק צריך ללמוד אותה, להבין אותה וליישם. תקראו עד הסוף.
סוגי תוכן
01. ערכים
- פוסט עם ערך (טיפ, המלצה, ידע)
- הפניה לבלוג
- הפניה לוידאו עם טיפ
- הפניה לפרק בפודקאסט
- סיפור אישי - אנשים קונים מאנשים!
- הפניה לתוכן של קולגה
מקורות:
ווובינרים, קורסים, מיילים ישנים, פוסטים ישנים, בלוג, פודקאסט.
מה זה בדיוק מקורות?
רשימה (אני ממליץ בגוגל שיטס, שזה כמו אקסל, רק בגוגל) ולשים לעצמכם את כל הקישורים של כל המקורות שלכם. אני ממליץ ממליץ לכלול ברשימה הזו את כל ה״נכסים הדיגיטליים״ שלכם – קבוצות ואצאפ, רשימה של כל הפלטפורמות שאנחנו מפרסמים בהן וכו׳.
02. עדות לקוח / קייס סטאדי
נדגיש את זה שוב. אם עוד אין לכם עדויות מצולמות, אני שולח אתכם לעשות את זה ממש אחרי שאתם קוראים את המייל. זה כל כך חשוב לתהליך השיווק והמכירה של העסק.
- וידאו
- טקסט
- לייבים
03. מעמד מכירה
כמו שציינו במטריצה, נרצה לייצר מעמד מכירה אחת לחודש לפחות.
הינה דוגמא:
״שבוע עבר הצלחתי להוציא לקוחה שלי ממשבר גדול מאוד בגירושין שלה והגענו להסכם אידיאלי…״ זה בדיוק ההבדל בין פרסום לשיווק. מדוע? כי יש פה רגש, יש פה ערך מוסף. אחת הסיבות שלא נשתמש ב״מעמד מכירה״ כל שבוע הוא על מנת להמנע מ״לדחוף״ את עצמנו ללקוחות שלנו.
לכן, פעם בחודש נייצר הצעה:
״אני רוצה לפנות לאותם אנשים שחושבים על גירושים….״ הרצה לרשום פוסט בנושא, לתת ערך מוסף ולהזמין את הלקוח הפוטנציאלי, נגיש להם את ההצעה שלנו.
דרך פלטפורמה זו נוכל גם להזמין את הלקוחות שלנו להנחות מסוימות וכו׳.
זו הכוונה ב״מעמד מכירה״.
מה תוכלו להציע?
- מוצרי מבוא
- פגישות ייעוץ
04. שאלות לעוקבים / חברים
- מה טיפ הזהב שלכם לחסוך בהוצאות בעסק? (לצרף את הטיפ שלך)
- האם אתם מרוצים מהרמה המקצועית שלכם (כאנשי מקצוע)?
- באיזה תחומים הכי קשה לכם בעסק?
- מה הלקוח/ הפרויקט הכי הזוי שהיה לכם?
- מה האסטרטגיה להשיג את המטרות העסקיות שלכם?
- איך מערכת היחסים שלכם עם ה ROI שלכם? שלום שלום? היכרות אינטימית?
- עד כמה אתם שולטים בפיננסים של העסק שלכם?
- מה חסר לכם מבחינת ידע או כלים כדי לבצע קפיצה בעסק שלכם?
- אתם ואדמיניסטרציה בעסק- חיבור טוב? חיבור קשה? התעלמות הדדית?
- מה נותן לך השראה בעסק שלכם? ומי? ומה הוא עושה?
תמהיל תוכן-
נשאף לפרסם תכנים לפחות פעמיים בשבוע, (אין לכם מה לדאוג! AI יעזור לכם לבנות את זה על אוטומט!), לפי המטריצה הבאה שמגדירה בכל יום איזה סוג תוכן אנחנו צריכים להפיץ.
כמובן שהימים לא ״חקוקים בסלע״. אני ממליץ לנסות ולבדוק איזה ימים עובדים בשבילכם באופן אישי הכי טוב.
בוא נגיד שאתם רוצים לייצר תוכן- איך מתחילים?
אני ממליץ קודם כל לשים כותרת.
איך יוצרים כותרת?
אני מסביר את זה מתחת למטריצת תוכן. נסיים לעבור על המטריצה ואז נצלול לכתיבת התוכן עצמו בתוך המטריצה.
שני | רביעי |
ערך | שאלה לעוקבים |
ערך | עדות לקוח/ קייס סטאדי ( טקסט או ווידאו ) |
ערך שקשור למעמד המכירה | מעמד מכירה |
עדות לקוח/ קייס סטאדי ( טקסט או ווידאו ) שקשור למעמד המכירה | ערך + תזכורת למעמד המכירה הקודם |
מקומות פרסום
- פייסבוק – קודם בקבוצה, ואז לדף.
- רב-מסר – ניוזלטר.
- וואטסאפ – לקבוצות הרלוונטיות
הצעות להגדלות מכירה
- הגרלות –
מי שמתייג חבר שלו – ישתתף בהגרלה ואולי יקבל קורס חינם.
מי שנרשם – ישתתף בהגרלה ואולי יקבל קורס חינם.
- חבר מביא חבר –
מי שמתייג 5 חברים שלו, מקבל 30 אחוז הנחה.
מי שרושם חבר שלו, מקבל 50 אחוז הנחה.
יש עסקים שזה מתאים להם ויש עסקים שפחות. יותר מדבר לעסקים בעל קהילה גדולה, זה ״פוש״ מצוין.
- מבצעים – בחגים, ואירועים מיוחדים.
מאוד גורם לאנשים לזוז ולנוע מאחר וההצעה היא חד – פעמית ובעלת תאריך תפוגה.
המטריצה רלוונטית לכל סוג תוכן ולכל פלטפורמה! מאוד מומלץ להשתמש בה!
מעולה! אז עד לפה המטריצה.
כמו שסיכמנו עכשיו נמשיך ונתקדם לכתיבת התוכן עצמו בתוך המטריצה.
(דרך אגב בסוף המאמר צירפנו קובץ ריק של המטריצה לשימושכם…).
בואו נשתמש בדוגמה הבאה: אני מאלף כלבים ואני רוצה לכתוב תוכן שיווקי עבור העסק שלי. התחלתי להשתמש היום במטריצת התוכן.
מה אני עושה?
- שלב ראשון: מתחיל לחקור.
אני אכנס לאחת הפלטפורמות של AI ואתייעץ איתו :
״אני מאלף כלבים מתל אביב. תרשום לי בבקשה 40 קהלי יעד פוטנציאליים שכדאי לי לשווק ולמכור להם. אני רוצה שתייצר קהלים מאוד לא שגרתיים, שהרבה עסקים בכלל לא פונים אליהם״
חשוב לציין, אתם תחוו את זה בעצמכם, לפעמים AI יתן לנו מספר פתרונות שבכלל לא רלוונטיים אלינו. מהצד השני, מתוך כל הרעיונות והפתרונות, כמעט בטוח שיהיו כמה טובים מאוד שאפילו לא היינו מעלים בדעתנו.
- שלב שני: מתחילים לעבוד!
הכל התחיל מהרצון שלנו לייצר כותרות בתוך מטריצת התוכן, זוכרים? נחזור לשם.
בואו נגיד שאנחנו רוצים ליצור ״פוסט עם ערך – המלצה״.
ניגש לצ׳אט עם AI (בפלטפורמה שהכי נוח לכם להתשמש בה), ופשוט מאוד נבקש ממנו ליצור לנו את התוכן הנדרש.
בואו נחזור לדוגמה של מאלף הכלבים: נבקש מ – AI את הדבר הבא (אחרי שבחרנו את קהל היעד מתוך התשובות שהוא סיפק לנו…).
״תייצר לי טיפים שאוכל לתת לקהל היעד (תזכירו לו מי קהל היעד שלכם). תרשום ב- 2 משפטים״.
- בשביל הסדר הטוב חשוב לציין שאת הטקסט הזה הזנתי בצ׳אט ולא ב- ruby bot.
הנה, קיבלתי חמישה אופציות לכותרות אופציונליות למטריצת התוכן.
בחרתי אחת:
״הקפידו על לוח זמנים קבוע לאכילה, משחק וטיולים – שגרה חשובה לכלב״.
מעולה, מה עכשיו?
אני מוכן לגשת לכתיבת פוסט.
נבקש:
״תייצר לי תוכן של 300 מילים על היפוך קיבה לכלב שלא עובדים איתו נכון על זמני אוכל. כלב שמאכילים אותו בזמנים שונים ולפעמים מוציאים אותו לטיול מיד אחרי שאכל״.
ואז הוא מתחיל לעבוד : קיבלתי פוסט. כן, יכול להיות שנצטרך לעבוד עליו אבל תראו איך קיצרנו לעצמנו את הדרך ביצור תוכן איכותי.
נמשיך :
- שלב שלישי: חוזרים למטריצה!
מזינים – חודש יוני, לדוגמה.
שני | רביעי |
ערך | שאלה לעוקבים |
ערך | עדות לקוח/ קייס סטאדי ( טקסט או ווידאו ) |
ערך שקשור למעמד המכירה | מעמד מכירה |
עדות לקוח/ קייס סטאדי ( טקסט או ווידאו ) שקשור למעמד המכירה | ערך + תזכורת למעמד המכירה הקודם |
עכשיו, כדי למלא את ״שאלה לעוקבים״, אוכל לבקש ממנו:
״תיצור לי רשימה של 10 שאלות שאוכל לשאול את העוקבים. העוקבים שלי הם בעלי עסקים שעובדים עם כלבים״.
שוב, התוכן שנקבל מ – AI כממעט תמיד חייב לעבוד עיבוד אבל…מבחינת תוכן ורעיונות אין ספק שיש ל – AI לספק לנו תוכן איכותי מאוד.
ושוב, אחרי שבחרנו שאלה מסוימת מתוך התשובות שקיבלנו מ- AI, נזין בתוך המטריצה
ערך- כותרת: הקפידו על לוח זמנים קבוע לאכילה, משחקים וטיולים- שגרה חשובה לכלב | שאלה לעוקבים- "איך אתה מתמודד עם לקוחות שהכלבים שלהם קשים או בעייתיים?" |
וכן הלאה חברים.
זו שיטה אחת.
שיטה נוספת היא עבודה עם טמפלייט.
קבלו את זה –
טמפלייט הכרות עם AI
כשאני רוצה לייצר תוכן איכותי אני צריך להגיע מוכן לכל ה״סיפור הזה״.
מה זה אומר? אני צריך לדעת מי אני, מי קהל היעד שלי, אני רוצה לדעת מה אני עושה שונה מהמתחרים שלי, אני רוצה שיהיו לי דוגמאות לפוסטים שרשמתי. ואת כל זה אני רוצה לספר ל – AI.
איך עושים את זה? בקלות, קוראים לזה:
יצירת קובץ היכרות עם AI.
שאלתי את AI מה צריך להיות בקובץ בו אני מכיר לו את עצמי כדי שיוכל לעזור לי באופן האפקטיבי ביותר, וקיבלתי תשובה מפורטת שעוזרת לנו לכתוב מסמך שכזה.
צירפתי לכם בקישורים ב – נ.ב קישורים : מחכה לכם בקישור של המטריצת תוכן:)
מעולה, אז אחרי שיצרנו קובץ כזה נוכל לעבוד עם מערכת בשם Roby Bot.
היא מערכת מצוינת בעברית שמאוד נוח לעבוד איתה. היא מערכת חינמית בחלקה, ספציפית כדי להיעזר בשירות שאני הולך להציג לכם עכשיו צריך לשלם (סכום סמלי מאוד…).
באותה המערכת אנחנו מזינים את הקובץ שיצרנו. באופן אישי אני יכול לספר שאנחנו הזנו עבור החברה מסמך בן 20 עמודים שמפרטים מי אנחנו, מי קהל היעד, על התוצאות שלנו, על השירותים שלנו, על הבידול והייחודיות, על המתחרים, ועוד ועוד.
ברגע שטענו את המסמך הזה, נוכל לשאול אותו שאלות מאוד ספציפיות שיענו בהתאם לאיך ש- AI מכיר אותנו.
אז נכון, זו עבודה בהתחלה, אנחנו רוצים לדייק את המסר שלנו, את קהל היעד וכד׳. אבל היא נדרשת מאיתנו פעם אחת בלבד, כדי לבנות תשתית חזקה.
פרקטיקה:
- אחרי שהזנו את המסמך ב- ruby bot נוכל להתחיל לבקש מהתוכנה ליצור עבורנו את התוכן הרלוונטי על סמך היכרות עמוקה איתנו.
למשל:
״אני רוצה ליצור סדנה לשיווק באמצעות AI. תכתוב לי פוסט דומה לדוגמאות שנמצאות בתוך המסמך שהזנתי, שיוביל את הלקוחות הפוטנציאליים שלי לרכוש את הסדנה״.
אני יכול לספר לכם באופן אישי שאני מייצר הרבה תוכן באופן הזה. ככה, אני מגיע למצב שייצרתי כבר 80 אחוז מהתוכן.
מה אני עושה איתו הלאה?
אתם כבר מכירים. אני ״זורק״ אותו בתוך המטריצה. וכשמגיע הרגע, אני מפתח אותו.
ככה אני מגיע לכתיבת תוכן של אילו חצי שנה קדימה. כן, זה יקח לי כמה שעות אבל זה ייעל לי את העבודה בטירוף.
כמה מתסכל לדעת שיש כל כך הרבה בעלי עסקים שלומדים על AI אבל לא מבינים איך ליישם את זה באופן פרקטי כדי לייצר תוכן איכותי.
לכם זה בטוח כבר לא יקרה.
חברים, עד לכאן.
היה לי העונג לחשוף אתכם לידע החשוב הזה.
ובמקרה שאתם רוצים לעבוד על זה אחד על אחד – אל תתביישו, דברו איתנו.
נוכל לבנות את כל המערכת ולהטמיע אותה בעסק שלכם (אופציונלי, גם יכולים לעשות את זה מטעמכם, מה שמתאים לכם כמובן).
תעדכנו איך הלך!ֿֿ
בהצלחה, ד״ש ל – AI מאיתנו
קישורים:
- roby bot – התוכנה שאליה נוכל להזין ״טמפלייט היכרות עם AI״.
- מטריצת תוכן- מסמך ריק לשירותכם (יחד עם טמפלייט היכרות ל- AI) :
- הנה לינק ליצירת עותק למטריצת התוכן
- לינק לקלוד AI (שימו לב שבפעם הראשונה להתחברות צריך להירשם עם VPN של אנגליה)
- לינק לרובי הבוט
- לינק ל Stable Diffusion שניתן להשתמש בתמונות לשימוש מסחרי
- לינק ל- Matricool תוכנה להזנת ולתזמון פוסטים בכלל הפלטפורמות + מעקב מדידה על הביצועים של השיווק
דני גדייב
- הוא בעלים ומנכ״ל של חברת BMF360 המסייעת לבעלי עסקים לייצר צמיחה משמעותית דרך תהליכים שיווק ודיגיטל. דני הוא בעל חברה נוספת בתחום הפיננסים. בשנים האחרונות מלווה ומייעץ פרטיים ובעלי עסקים במגוון תחומים בעולם הפיננסים.
- מתוך הידע שהוא צבר על בשרו בניהול צוותי מכירות, הוא רכש ידע וכלים בעולם המכירות והיום דני מעביר את הידע הזה ללקוחות החברה כדי שיצליחו לעזור ליותר מלקוחותיהם. בעל תואר שני במנהל עסקים, פודקאסט מצליח בשם ״מסע לקוח״ ונחשב לאחד המובילים כיום בעולם העסקי -פיננסי.